Kézmosás helyett (prédikáció, Padragkút-Ajka, Hetvened vasárnap, 2018.01.28.)
textus: Mk 7,5-16
„5 Megkérdezték tehát tőle a farizeusok és az írástudók:
Miért nem élnek a te tanítványaid a vének hagyománya szerint,
és miért esznek tisztátalan kézzel? 6 Ő pedig ezt válaszolta
nekik: Ti képmutatók, igazán illik rátok Ézsaiás próféta
szava, amint meg van írva: „Ez a nép csak ajkával tisztel engem,
de szíve távol van tőlem. 7 Pedig hiába tisztelnek engem, ha
emberi tanításokat és parancsolatokat tanítanak.” 8 Az Isten
parancsolatát elhagyva az emberek hagyományához ragaszkodtok. 9
Ezt is mondta nekik: Szépen félreteszitek az Isten parancsolatát,
hogy helyébe állíthassátok a magatok hagyományát. 10 Mert Mózes
ezt mondta: „Tiszteld apádat és anyádat”, és ezt: „Aki
gyalázza apját vagy anyját, halállal bűnhődjék.” 11 Ti pedig
így beszéltek: Ha ezt mondja valaki apjának vagy anyjának:
korbán, vagyis áldozati ajándék az, amivel kötelességem volna
téged megsegíteni, 12 akkor már nem engeditek, hogy bármit is
tegyen apjáért vagy anyjáért; 13 és így érvénytelenné
teszitek az Isten igéjét a ti továbbadott hagyományotokkal. De
sok más ehhez hasonlót is tesztek. […]
16 Ha valakinek van füle a hallásra, hallja!”
Ma Hetvened vasárnapja van. Ez három, nagyon különleges vasárnap egyike. A mai nyitja meg a böjtelő vasárnapjainak a sorát. E három vasárnap (Hetvened, Hatvanad és Ötvened vasárnap) onnan kapta a nevét, hogy az egyik kb. 70, a második kb. 60, a harmadik pedig – nem meglepő – kb. 50 nappal van húsvét előtt. Két okból is különlegesek ezek a vasárnapok. Az egyik az, hogy csupán az evangélikus egyházban marad meg ezeknek a vasárnapoknak az óegyházi jellege, magyarul sehol máshol nem tartják, másrészt pedig azért mert átmenetet képeznek a Vízkereszt utáni vasárnapok és a böjti vasárnapok között. Bár ahogyan a nevük mutatja – mert hogy nem az a nevük, hogy vízkereszt-utó, hanem böjt-elő vasárnapok – így inkább nem hátra tekintenek, hanem előre a böjti időszakra.
Nagyon bennem él egy emlék, egy dal. Amikor még Somlószőlősön
szolgáltam Zoét, kislányomat rendszeresen hordtuk Pápára,
zenebölcsibe. Mert, ugye nem lehet elég hamar kezdeni a zenei
nevelést. És ott tanultak egy dalt, amit azóta is sikeresen
alkalmazunk, sőt, másokkal meg szoktunk is osztani. Hadd osszam meg
most a gyülekezettel is. A dal a „Kicsi vagyok én, majd megnövök
én” jól ismert gyerekének dallamára van megírva. A szövege a
következő:
„Piszkos a kezem, meg a tenyerem,
Attól kapok betegséget, ha ezzel eszem.
De, ha megmosom, vízzel-szappannal,
Pusztulnak a bacilusok rögtön, azonnal.”
Attól kapok betegséget, ha ezzel eszem.
De, ha megmosom, vízzel-szappannal,
Pusztulnak a bacilusok rögtön, azonnal.”
Azt kell mondjam, hogy ez egy kitűnő ének. Ma már nincsen rá
szükség, de egy évvel ezelőtt, harsányan énekelve mentünk
minden étkezés előtt kezet mosni. Amíg máskor úgy kellett csap
alá nyomni a gyereket, addig ezzel az énekkel kész népünnepély
lett a kézmosás. Mert igen, ahogyan a dal is mondja, az egyik
legfontosabb dolog, amit már kis korban is át tudunk adni a
gyermekeinknek a higiéné tekintetében, hogy mossanak kezet.
A mai történetünk is – látszólag – egy higiénés kérdés
miatt kezd bonyolódni. „Megkérdezték tehát tőle [ti.
Jézustól] a farizeusok és az írástudók: Miért nem
élnek a te tanítványaid a vének hagyománya szerint, és miért
esznek tisztátalan kézzel?” A kérdésből nyilvánvalóan
következik a kiváltó ok, hogy Jézus és tanítványai nem mostak
kezet úgy, ahogyan a farizeusok szerint kellene. Persze ez nem azt
jelentette, hogy Jézus meg a tanítványok huncut gyerekek módjára
el akarták sumákolni a kézmosást, a farizeusok pedig a higiénés
állapotok és Jézusék egészségügyi állapota feletti féltő
aggodalom miatt szóltak rájuk: Mossatok már kezet! Nem. Itt nem
tisztálkodási kérdésről, hanem vallási kérdésről, azaz
kultikus mosdásról volt szó. A farizeusok azon botránkoztak meg,
hogy Jézus és a tanítványai nem végzik el azokat a rituálékat,
amelyeket a vallási törvényeik elrendeltek.
Éppen ezért Jézus sem a kézmosással kapcsolatos választ ad,
hanem rátapint, vagy mondjuk inkább azt, beletenyerel a dolgok
lényegébe, a valódi bajba, ami nem velük, hanem a farizeusokkal
van. „Ti képmutatók, igazán illik rátok Ézsaiás próféta
szava, amint meg van írva: „Ez a nép csak ajkával tisztel engem,
de szíve távol van tőlem. Pedig hiába tisztelnek engem, ha emberi
tanításokat és parancsolatokat tanítanak.”” Mire mutat rá
Jézus? Arra, hogy nem a rituális kézmosás a lényeg, hanem az,
hogy belül mi van! Az Isten szemében nem az a fontos, hogy mi
látszik kívülről, hanem, hogy odabent mi van! „Az ember azt
nézi, ami a szeme előtt van, de az Úr azt nézi, ami a szívben
van.”- írja Sámuel próféta könyve (1Sám 16,7). Mert
nagyon sok olyan dolog, tett, akarat van, ami látszólag az Istenhez
tartozik, vagy az Ő akarata szerint való, de lényegesen kevesebb,
ami belső indíttatású és tényleg az is!
Gyerekkorom óta szeretem a szörpöt. Ma is sokszor szörpöt
iszunk otthon, főleg mert felénk nem túl jó ízű a víz. Apám
alkotott meg két kategóriát még anno a szörpök kapcsán. Voltak
a gyümölcsszörpök, amik tényleg gyümölcsből készültek, és
voltak az „ízű” szörpök, amelyekben egy grammnyi gyümölcs
sem volt, csak a vegyipar rohamos fejlődése nyomán olyan ízűvé
gyártották. Aztán ezeknek a kategóriáknak a használatát szinte
mindenre kiterjesztettük. Voltak a valódi dolgok, meg az „ízű”
dolgok. Jézus a mai igében pont egy ilyen „ízű”-helyzetet
leplez le. A farizeusok is, igen betartottak mindent, amit kellett,
látszólag minden oké, de belül… nem valódi, csak maximum „ízű”
a dolog.
Ettől akar megóvni a mai igénk. Mert csakúgy mint a boltokban, a
valódi szörpök mellett ott vannak az „ízű” szörpök is, úgy
ma is sok olyan gondolat, ideológia, irányzat, viselkedés van,
amely nem keresztény, nem krisztusi, csupán „ízű”. Látszólag
ugyanaz, de belül valójában üres. A böjti időszak kapujában
Jézus arra hív bennünket, hogy ismerjük fel, a kívülről jövő,
de akár bennünk is lévő „ízűt”, és takarítsuk ki.
Jézus két „módszert” mutat nekünk, hogy felismerjük akár a
„polcon”, akár magunkban az „ízűt”. (1) „Az Isten
parancsolatát elhagyva az emberek hagyományához ragaszkodtok.”-
mondja a farizeusoknak. Ha azt tapasztaljuk, hogy nem az Isten igéje,
annak üzenete, van a középpontban, (és nem kiragadott formában,
hanem az egész Írás fényében) akkor az bizony „ízű”.
Kereszténynek mondja magát? Oké, akkor nézzük meg, hogy abban
amit mond, amit tesz, abban vajon az ige van e középen? Keresztény
vagyok? Akkor újra és újra tegyem mérlegre az életemet és
tetteimet! Vajon passzolnak az ige üzenetéhez?
(2) A második módszerre Jézus egy példát hoz: „Mert Mózes
ezt mondta: „Tiszteld apádat és anyádat”, és ezt: „Aki
gyalázza apját vagy anyját, halállal bűnhődjék.” Ti pedig
így beszéltek: Ha ezt mondja valaki apjának vagy anyjának:
korbán, vagyis áldozati ajándék az, amivel kötelességem volna
téged megsegíteni, akkor már nem engeditek, hogy bármit is tegyen
apjáért vagy anyjáért; és így érvénytelenné teszitek az
Isten igéjét a ti továbbadott hagyományotokkal.” Magyarul,
segíthetnél azon, aki szükséget szenved, de te valamilyen vallási
indokkal megtagadod tőle, vagy a kereszténység zászlaja alatt a
másikkal rosszat teszel, akkor nem vagy keresztény! Ha általánosan
akarjuk megfogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy Krisztus azt
akarja, hogy az embernek jó legyen, az „ízű”-kereszténység
pedig a maga hasznát akarja, a maga céljaira használja a tanítást,
és úgy csűri-csavarja, hogy az neki legyen jó, akár a másik
kárára is!
De Jézus ma nem vádolni akar minket, hanem megvédeni és
megtisztítani. Nem szégyent akar bennünk ébreszteni, ami bezár,
ami befordít, ami lebénít, hanem igazi látásra, nyitott szemmel
látásra, és valódi bűnbánatra hív bennünket. Mert az igazi
bűnbánat előre mozdít, felszabadít, mert Jézuson nem múlik a
bűnbocsánat, ő megadja nekünk. És ki ne szeretné a terheit
letenni? Ki ne szeretne felszabadult, igazi és nem „ízű”
keresztény életet élni? Erre segítsen bennünket az Úr! Ámen
Ámen! Így legyen, szívből kívánom mindenkinek, hogy így legyen! (És persze elolvasásra is ezt a remek prédikációt!)
VálaszTörlésMilyen csodálatos most is azt látni, hogy Jézus pillanatok alatt átlát a képmutatókon, nem fél nekik visszaszólni, és milyen frappánsan, tökéletesen teszi ezt...!
Egyből felismeri az "ízű"-t...
Egyébként azt nem tudtam, hogy csak nálunk "tartják meg a kisböjtöt", köszönöm szépen az információt (is)! :-)