Itthon ott is, otthon itt is (prédikáció, Somlószőlős-Kerta-Kamond, Húsvét utáni 3. vasárnap, 2016.04.17.)
textus:
1Pét 2,11-16
„Szeretteim,
kérlek titeket, mint jövevényeket és idegeneket: tartózkodjatok
a testi vágyaktól, amelyek a lélek ellen harcolnak. 12
Tisztességesen éljetek a pogányok között, hogy ha valamivel
rágalmaznak titeket, mint gonosztevőket, a ti jó cselekedeteiteket
látva, dicsőítsék Istent a meglátogatás napján.
13 Engedelmeskedjetek minden emberi rendnek az Úrért, akár a királynak mint a legfőbb hatalomnak, 14 akár a helytartóknak mint akiket ő küld a gonosztevők megbüntetésére és a jót cselekvők megdicsérésére. 15 Mert Isten akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek tudatlanságát 16 mint szabadok: nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság takarójául használják, hanem mint Isten szolgái.”
13 Engedelmeskedjetek minden emberi rendnek az Úrért, akár a királynak mint a legfőbb hatalomnak, 14 akár a helytartóknak mint akiket ő küld a gonosztevők megbüntetésére és a jót cselekvők megdicsérésére. 15 Mert Isten akarata az, hogy jót cselekedve némítsátok el az értelmetlen emberek tudatlanságát 16 mint szabadok: nem úgy, mint akik a szabadságot a gonoszság takarójául használják, hanem mint Isten szolgái.”
Már
önmagában az is érdekes, hogy a mai igénk közvetlen előzménye
a múlt heti szakasznak. Furcsán hathat a fordított sorrend, de meg
fogjuk látni, hogy van benne ráció.
Péter
apostol egy olyan korban írt, amikor kereszténynek lenni nem volt
életbiztosítás. Olyannyira nem, hogy sok esetben, üldözték azt,
aki Krisztust követte. Mégis egyre terjedt az evangélium és egyre
több és több ember csatlakozott az örömhírhez. Ebben a
bizonytalan helyzetben nem véletlen, hogy sokan idegennek kezdték
érezni magukat a saját városukban, környezetükben, adott esetben
családjukban. Hiszen a keresztény embernek más az értékrendje,
másképpen viselkedik, mást gondol és másképpen cselekszik.
(Erről beszéltünk a múlt héten.)
Mégis valahogyan el kell boldogulnia, sőt, ha komolyan vesszük a
Szentírást és alapvetőnek fogadjuk el Isten jóságát, hogy jót
akart nekünk, akkor nem csak hogy boldogulni, de boldognak is
lehetne lenni a hitben, a hívő életben. Péter apostol ezekre a
kérdéskörökre akar reagálni és válasszal szolgálni.
"Szeretteim"
szólítja meg a gyülekezetet Péter. Már ezzel az egy szóval is már
olyan sok mindent kifejez. Pedig a magyar szó még csak nem is
fejezi ki egészen tisztán, amit itt Péter mondani akart. Az "agapétoi" szó szerepel itt, azaz az "isteni szeretetben való közösség". Péter már
itt, a gondolatmenet elején elárulja a lényeget. Az Isten
szeretetében vagyunk, abban a van a helyünk és otthonunk.
"Szeretteim",
s így folytatja, "kérlek
titeket, mint jövevényeket és idegeneket...".
mintha ellent mondana saját magának "szeretteim" és
egyben "jövevények" és "idegenek"? Bizony.
Péter jól átlátta a gyülekezet helyzetét. Hiszen a hívő
ember egyszerre van otthon és egyszerre idegen ebben a világban. És
ez nem valamiféle fölösleges gondolati csavar Péter részéről,
hanem a Krisztus követés egyik alapvető mozzanata.
Jézus
mielőtt elfogták imádkozott a Gecsemáné kertben. Ott mondta el
azt az imát, amelyet János jegyzett le az evangéliumában és ma
Főpapi imaként, Jézus főpapi imájaként ismerünk (Jn17).
Ebben az imában Jézus nem csak, hogy megszólítja az Atyát, hanem
csodálatos módon tanítja az ő népét. Az egyik mondata így szól
ennek az imának, ezt mondja az őt követőkről: "nem
a világból valók, mint ahogyan én sem vagyok a világból való".
Van
egy Magyarország térképem, amin kicsi pontok és csillagok vannak
alkoholos filccel rajzolva. ezek a pontok és csillagok, azokat a
helyeket, településeket jelölik, amelyek már jártam, ilyen, vagy
olyan okból. Ez elején mikor elkezdtem (és még nem volt olyan sok
pötty a térképen), nagy volt a kísértés, hogy olyan
helyekre is tegyek pöttyöt, ahol csak átutazóban voltam, mert úgy
lényegesen több lett volna rajta és jobban nézett volna ki. De végül megálltam és nem tettem meg, hiszen az
nem lett volna igazi, valódi.
Akkor - kérdem én - ha vennénk most
az életünket ábrázoló, leíró térképet, akkor - mivel Péter
és Jézus szerint is idegenek, jövevények nem e világból valók
vagyunk - akkor egyetlen egy esemény, hely, kapcsolat, emlék,
közösség, eredmény, siker, kudarc és személy mellett (vagy
éppen rajta), nem lenne egyetlen egy pötty sem? Mert tulajdonképpen
ott nem járta, azt nem éreztem, nem is történt meg, nem is volt
igazi? Hiszen akkor ez az élet csak egy átmeneti állapot, és
akkor semmi sem számít, és minden mindegy...? Sokan gondolták ezt
a kereszténység évezredeiben. Pedig ez nem igaz. Mert ugyan
tényleg jövevények és idegenek vagyunk a világ szemszögéből
nézve, mert másmilyenek vagyunk mint a többi, de Jézus amellett
hogy kimondja nem e világból valók vagyunk, azt is mondja a Főpapi
imájában: "Nem
azt kérem, hogy vedd ki őket a világból, hanem hogy őrizd meg
őket a gonosztól."
(Jn 17,15) És ennek nyomán Péter is hosszan taglalja, hogy
helyezkedjetek bele ebbe a világba. Tartsátok szem előtt, hogy nem
innen származtok, mert az Isten a ti Atyátok, de Ő azt akarja,
hogy itt ebben a fizikai valóságban is - bár idegenek vagytok -
éljetek jól és boldogan, minden gonoszság ellenére.
Hogyan
lehetséges ez? - kérdezhetnénk és a kérdés jogos. Nagyapám
mesélte, aki többször is kint járt Oroszországban, hogy egyszer
elment Zagorszk-ba (ma Szergijev Poszad)
ahol egy ortodox kolostor van. Ott a szerzetes, aki körülvezette
őket, még a látogatás elején ezt köszöntést mondta:
"Szeretettel köszöntök mindenkit! Biztatom kedves
vendégeinket, hogy érezzék magukat otthon, de soha ne felejtsék
el, hogy nem otthon, hanem vendégségben vannak!" Bámulatos ez
a mondat és meggyőződésem, hogy nem csak turistáknak, vagy
kolostor látogatóknak szól, hanem minden keresztény embernek.
Testvérem, érezd magad otthon a világban, de mindig legyen a
szemed előtt, hogy az igazi és végeleges otthonod az Isten mellett
van!
Éppen
ezért Péter apostol két dolgot ír le, hogy itt a világban otthon
legyünk és egyet ahhoz, hogy az Isten mellett. Ahhoz hogy ezen a
földön megálljuk a helyünket, hívő emberként ahhoz kettő
dolog szükségeltetik: "tisztességesen
éljetek"
(12.v.) és jót cselekedjetek (12.v.,15.v). Ha e kettő megvan,
akkor ebben a világban is helyetek van. És hogy az Isten mellett,
hogyan van otthonunk? Legyetek szabadok, mint Isten szolgái!
(15-16.v.) Kössétek magatokat szorosan az élő Istenhez, hogy
ezáltal végtelen szabadságot kaphassatok! Hiszen mi lehet nagyobb
szabadság annál, ha a végtelen és mindenható Istenhez láncoljuk
magunkat. Minden más szabadság csak illúzió, egyedül Istenben
lehetséges ez!
Kapaszkodjunk
hát az Úrba kössük magunkat Őhozzá! S szeretetéből
táplálkozva éljünk tisztességesen és jót cselekedve ebben a
világban. S akkor földi életünk is helyén lesz, s otthonra is
találunk a Mindenható mellett: És a legfontosabb, hogy ez valódi
élet lesz, "itt
ideig, s ott örökké"!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése